سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴

با حضور جمعی از قزوین پژوهان و همزمان با سی و یکمین هفته کتاب؛

کتاب «مینودر» نقد و بررسی شد

نقد و بررسی کتاب مینودر

با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین، نشست نقد و بررسی کتاب «مینودر یا باب الجنه» اثر مرحوم سید محمد علی گلریز با حضور جمعی از قزوین پژوهان، نویسندگان، اساتید دانشگاه و اعضای فعال کتابخانه های عمومی قزوین در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان قزوین، جلسه نقد و بررسی کتاب «مینودر» با حضور محمدعلی حضرتی نویسنده، محقق و قزوین پژوه، محمدرضا حمیدی نژاد نویسنده و ناشر، سیدمهدی مجابی استاد برجسته معماری و شهرسازی، محمدکریم باریک بین نسخه شناس، مجتبی انتظاری سرپرست اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین، حسن لطفی استاد سینما و ادبیات، حسن شکیب زاده پیشکسوت روزنامه نگاری استان، رضا یعقوبی تهیه کننده و کارگردان صدا و سیما و زهره ترکمن سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین، برگزار شد.

سخنرانان ویژه این مراسم محمدعلی حضرتی قزوین پژوه، مهدی مجابی استاد معماری و شهرسازی و محمدرضا ابراهیم نژاد حمیدی نویسنده و ناشر مجرب استان، بودند.

محسن جلیلوند کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین نیز اجرای این برنامه را بر عهده داشت.

حضرتی در این نشست با اشاره به اهمیت کتاب مینودر اذعان داشت: این کتاب مهمترین مرجع و منبع تحقیق و پژوهش درباره استان قزوین است که با مطالب مفید و ارزشمند موجب شده سال های متمادی تمامی تاریخ دوستان و محققان در اولین گام فقط به آن مراجعه کنند.

حضرتی

نقد کتاب

نقد کتاب

وی خاطرنشان کرد: کتاب مینودر که مشتمل بر اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ و جغرافیای تاریخی قزوین است، در سال ۱۳۳۸ توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید. این در حالی است که کتاب مینودر آنقدر مهم و تاثیرگذار بود که دانشگاه تهران که در آن زمان فقط آثار دانشگاهی ها را منتشر می کرده این کتاب را نیز  منتشر کرده است.

حضرتی ادامه داد: کتاب مینودر با عکس‌ها و پلان‌های معماری بناهای تاریخی قزوین همراه است که با دقت کم نظیری به دست مرحوم گلریز ثبت شده و مرحوم گلریز تمامی شرح کار خود اعم از ثبت فاصله های شهری، نوع نگارش خط و کتیبه و همه مشاهدات خود را به دقت یادداشت کرده است و به واقع حفظ و ثبت بسیاری از بناهای تاریخی قزوین را مدیون مرحوم گلریز هستیم.

این قزوین پژوه، شاعر و نویسنده قزوینی، تاکید کرد: بی شک اگر تحقیقات و بررسی های کتاب مینودر وجود نداشت و مطالب ارزشمندی که این کتاب به آن پرداخته، نبود، به دلیل تخریب برخی مکان های مهم و بی توجهی به برخی ابنیه گرانبها و قدیمی، دیگر هیچ اطلاعاتی در مورد آن ها وجود نداشت و این کتاب مینودر است که این گنجینه ها را به ما شناساند.

حضرتی یادآور شد: این کتاب با همکاری فرزند مرحوم گلریز و همکاری مرحوم استاد قاسم انصاری به چاپ مجدد رسید و همچنین ویرایش دوم کتاب در سال 1400 در یک جلد توسط انتشارات طه قزوین منتشر شد.

مجابی استاد سابق دانشگاه علم و صنعت و از مفاخر علمی و فرهنگی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: کتاب مینودر در موضوع محیط شهری قزوین است و در رابطه با آثاری صحبت می کند که کسی به آن ها اهمیت نمی داده، مانند مدرسه سردار قزوین، بسیاری از آب انبارهای قزوین و بسیاری از بناهای تاریخی که از نظر معماری شاهکار به شمار می روند.  

مجابی

در این جلسه همچنین سایر شرکت کنندگان در رابطه با اهمیت شناخت و حفظ بناهای تاریخی و آشنایی با هویت و تاریخ شهر قزوین صحبت کرده و به کتاب های مهم در این زمینه اشاره کردند.

نقد کتاب

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 3 =